fonQ retour: alle ins en outs uitgelegd

0 Shares
0
0
0

fonQ is een Nederlandse online winkel die een breed scala aan producten aanbiedt, variërend van meubels en interieur-artikelen tot keukenapparatuur en meer. De webshop staat bekend om zijn gevarieerde assortiment en biedt klanten de mogelijkheid om producten voor hun huis en dagelijks leven te kopen.

Maar wat doe je eigenlijk als een besteld product tegenvalt? Of tenminste, hoe doe je dat eigenlijk, als een besteld product tegenvalt? We vertellen je in dit artikel alles over het retourneren bij fonQ. Hierbij zijn alle kleine lettertjes uitgeplozen, zodat we je zo goed mogelijk kunnen informeren. Vind je zelf ook wel prettig, nietwaar?

Retourvoorwaarden

In principe heb je wel tot 44 dagen na ontvangst om je product te retourneren. Althans, dat zijn er eigenlijk 30 dagen om je retour aan te melden, maar náást die 30 heb je nog eens 14 dagen om het product daadwerkelijk op te sturen. Snap je?

Retour aanmelden

De eerste stap, waar je dus dertig dagen voor hebt, is het aanmelden van je retour. Dit doe je op de volgende manier:

  • Log in op je account of maak een account aan met het e-mailadres waarmee je de bestelling in eerste instantie hebt geplaatst.
  • Klik na het inloggen op de bestelling waarvan je een artikel of artikelen wil retourneren.
  • Klik op Retourneren en volg de stappen. Deze stappen bestaan uit de daadwerkelijke aanmelding en het kiezen van je postkantoor waarmee je de retour gaat opsturen.

Retour inpakken

Voordat je het pakket gaat opsturen of laat afhalen (komen we later op) is het natuurlijk zaak dat je het artikel weer goed verpakt. Dat betekent dat je het artikel in originele staat terug levert (indien anders toegestaan) en het binnen 14 dagen na het aanmelden het pakket wegbrengt. Via PostNL verloopt het verzenden het gemakkelijkst.

Retour verzenden

Dus, reguliere pakketten zal je verzenden via:

  • Budbee. Een retour via Budbee loopt net wat anders. Volg de instructies hiervan goed op, zodat je je pakket zonder zorgen bij een Budbee Box kan achterlaten.
  • PostNL. Het enige dat je hierbij hoeft te doen is bij het pakketpunt de barcode te laten scannen. Het pakket krijgt van hen een retourlabel, jij krijgt een verzendbewijs. Het is handig om die laatste te bewaren tot het moment dat je verzending door fonQ is ontvangen.

Maar, het kan zijn dat je bijvoorbeeld een heel groot meubel retour wil doen. Met andere woorden, het pakket is heel groot. In dat geval kan je het, zolang het in de originele staat verkeert, gratis laten afhalen. Afhankelijk van de beschikbare bezofrgpartner, zal je pakket worden afgehaald door:

  • PostNL Extra@Home
  • Van den Heuvel Logistiek
  • Dynalogic.

Kost dat geld?

Nee, in principe kan je alles gratis retourneren of laten ophalen. Sterker nog, er is voor nóg een gratis retouroptie te kiezen. Dit betreft het retourneren van een product in de Interieurstudio van fonQ. Wel zal je nog steeds online je retour moeten aanmelden en dient het product in originele staat te zijn. De Interieurstudio bevindt zich op het volgende adres:

Reactorweg 53
3542 AD Utrecht

Toch is er wel degelijk een moment wanneer een retour wél geld kost. Dit is wanneer je uit eigen beweging het product retourneert met een ander postbedrijf dan PostNL of Budbee.

Terugbetaling

Op het moment dat je het product hebt verzonden of hebt laten afhalen, is het tijd om te gaan wachten op je terugbetaling. Hier is wat het beleid van fonQ daarover te melden heeft:

Allereerst krijg je als het goed is je gehele aankoopbedrag terug binnen 14 dagen nadat je hebt aangegeven een artikel retour te doen. Bij dit aankoopbedrag worden ook eventuele verzend- en betaalkosten verrekend. Vaak zie je trouwens dat de betaling in werking wordt gesteld als fonQ je producten in goede orde heeft ontvangen. Let hierbij op dat:

  • je de artikelen in originele staat retourneert. Komt het product defect of beschadigd aan, dan mag Fonq hier waardevermindering op inbrengen.
  • je de terugbetaling ontvangt op de manier waarop je in eerste instantie hebt betaald. Dus, betaalde je met rekeningnummer x, dan wordt daar ook weer het geld op gestort, tenzij je anders hebt aangegeven.

Best logisch en duidelijk allemaal, nietwaar?

Alle uitzonderingen op een rijtje

Hartstikke mooi natuurlijk, dat alles zo soepel verloopt, maar wat zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij fonQ? We zetten ze hier voor je op een rijtje (degene die we nog niet hebben genoemd).

  1. Verzenden zonder verzendlabel
    Je kan een pakket verzenden zonder verzendlabel. In dat geval vermeld je de volgende informatie op het pakket:
    fonQ retouren
    antwoordnummer 52001
    3502VB Utrecht

    Dit doe je onder vermelding van het RMA– of ordernummer. Zoals je ziet betreft het een antwoordnummer, dus je hoeft niks te betalen. Echter is het wel jouw verantwoordelijkheid dat het pakket heelhuids aankomt. Een track&trace code geeft je hierbij wellicht wat rust. Kan je ook direct fonQ contacteren als het verkeerd gaat.
  2. Niet te retourneren items
    Er zijn producten, zoals sommige planten, die je niet retour kan doen. In zo’n geval staat dat altijd duidelijk vermeld in de productinformatie. Je kan dus niet achteraf nog bij fonQ aankloppen ‘omdat je dat niet wist’. Dat had je, hoe vervelend het ook is, moeten weten.
  3. Het product kwam al kapot aan
    Jij moet zorgen dat je het product heelhuids retourneert, maar wat als het pakket in eerste instantie bij jou al kapot aankwam? Nou, dan is het de bedoeling dat je dit in je account vermeldt of, indien het van een verkooppartner komt, dat je contact opneemt met hun klantenservice.
  4. Retourneren via Reliving
    In principe kan je alle producten die je via een verkooppartner of als zakelijke aankoop hebt gekocht, retourneren via fonQ. Mocht je iets hebben gekocht via Reliving, dan gelden daar weer andere retourvoorwaarden voor. Deze vind je op de website van fonQ.

In ieder geval zijn dit de belangrijkste uitzonderingen. Voor het gehele retourbeleid, zal je de klantenservice/ website van fonQ moeten contacteren. Mochten wij iets niet hebben vermeld, dan kan je ons daar niet aansprakelijk voor houden. De verantwoordelijkheid over je aangekochte producten ligt bij jezelf of fonQ, niet bij ons.

0 Shares
Ook interessant