Over hoe wij wel én niet meedoen met Black Friday

  • Geplaatst op
  • Door Sandra
  • Geplaatst in Over ons
  • 0
Over hoe wij wel én niet meedoen met Black Friday

Black Friday, Cyber Monday en Singles Day. Dagen waarop wordt gestunt met kortingen en acties. Wij doen er liever niet aan mee en kiezen onze eigen strategie. Want we komen natuurlijk wél met iets leuks!

Singles Day is op 11-11. De vier eentjes staan voor individualiteit en de dag is bedacht door vier vrijgezelle Chinezen die zichzelf dachten te kunnen troosten met korting. Tikkie zielig toch? Black Friday is dit jaar op 27 november. De dag is overgewaaid uit Amerika en staat op de agenda de vrijdag ná Thanksgiving. Cyber Monday volgt de maandag daarop en was het antwoord van webshops op de Black Friday uit de winkels.

 

Inmiddels hebben deze dagen in Nederland ook vaste voeten aan de grond gekregen. Wij snappen eigenlijk niet zo goed waarom. Want bij ons vallen die dagen vóór onze feestdagen. De tijd dat je als retailer juist je slag moet slaan. En dan is het helemaal niet slim om al met acties te beginnen. Waarom je voorraad in de sale gooien als je er nog aan moet verdienen? Wat ons betreft verhuizen we deze dagen, hup, naar januari ofzo. 

 

Maar goed? Wie zijn wij? De grote jongens doen graag mee aan dit grote prijzenfestijn en buitelen over elkaar heen met kortingen en acties. Consumenten hebben het gevoel dat ze op die dagen moeten scoren en shoppen zich een slag in de rondte. De acties worden verlengd en Black Friday wordt al gauw een hele zwarte week. 

 

Persoonlijk worden wij helemaal gék van de nieuwsbrieven die wij in die week ontvangen. Poeh, ik héb al zo'n moeite om m'n mailbox een beetje netjes bij te houden. De hele boel zomaar deleten gaat ook niet, want stel dat je iets mist!

Volgens mij is FOMO niet alleen van toepassing op activiteiten, maar ook op acties. Gevolg: je koopt en je koopt. Want euh... nou je had die föhn/trui/armband/pedaalemmer/lippenstift/laptop/24-deligservies/sneakers toch écht nodig! Hoe vaak overkomt het je dan dat je in de haast iets hebt gekocht en het tóch retour moet?? En als iets niét duurzaam is, zijn het die retouren wel. Deze aflevering van Tegenlicht al eens gezien? 

 

 

En natuurlijk snappen wij best dat jullie graag met korting shoppen. Ook bij ons! Duh! Maar wie ons een beetje kent, weet dat wij niet echt van de aanbiedingen zijn. We houden nauwelijks sale. Gewoon omdat we onszelf niet in de vingers willen snijden. Onze producten hebben hun prijs en als kleine ondernemer is het al moeilijk genoeg om je boterham te verdienen in de online retail. Voor jullie vinden we het ook wel zo transparant: want als je nét iets hebt gekocht en daarna volgt de korting, vraag je je toch een beetje af of je niet teveel hebt betaald. 

 

Maar hoe doen we dan toch op een leuke én duurzame manier mee aan deze dagen? Met een sale op social media! En dan niet van producten die je bij ons in de webshop vindt. Maar van samples, kneusjes en achterblijvertjes. Wat?! Ja, producten die wij hier hebben liggen, waar iets mee is. Een sample die nooit in productie is gegaan. Of een prachtig product met een kapotte verpakking. Of een product dat niet helemaal in orde is, maar nog veel te goed voor de prullenbak. Deze zetten we vrijdag 27 november allemaal voor een prikkie op Instagram en Facebook (via stories/verhalen). En dan doen we er ook wat cadeautjes bij! Heb jij wellicht een leuke koop, geven we de producten een duurzame bestemming (weggooien is zonde!) en- voorruit - zijn wij ook een beetje uit de kosten. 

 

Vorig jaar deden we dit voor het eerst. Het was een daverend succes. Leuke koopjes voor jullie en lekker opruimen voor ons. Niets missen? Volg ons dan nu alvast op Instagram of Facebook. Vrijdag 27 november beginnen we om 9.30 uur. En nee, we sturen er geen nieuwsbrief over. Dat scheelt er vast weer eentje in je mailbox!

 

Tot dan! Liefs, Marlies en Sandra

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »